Russia Today, Britain tomorrow

The poisoning of Sergei and Yulia Skripal was not the work of the Russian state. It was ‘a complete set-up’; Theresa May had ‘found this one issue that can boost her’.

The attempted murder in a Salisbury restaurant was ‘a provocation intended to worsen relations even further between Russia and the West’. Whoever was responsible ‘did it knowing that Russia would almost certainly be blamed’. The UK was ‘still at war in Iraq and threatening war with Russia’.

These were not the words of Jeremy Corbyn — an easy enough mistake to make — but the farrago of casuistry that has greeted viewers of RT in recent days. Nominally a 24-hour news channel, RT began life in 2005 as Russia Today, a Kremlin-funded ‘alternative’ to the BBC and CNN. In truth, it was a cynical tool for fomenting political instability under the guise of telling stories Western media would not because they were too close to their governments. (The chutzpah is intentional, a mischievous nod to Russian black humour.)

At first, RT seemed mad but harmless, its schedules filled with lurid tales of UFOs, secret societies and government plots. To watch RT was to tune into a world where The X-Files was a documentary and Dan Brown a historian. But while its tabloid news values allowed RT to build an audience, its strength lies in polysemic propaganda.

RT has no fixed ideological stance like Fox News or MSNBC, the noise factories that represent the Right and Left corners of US primetime politics. It is a more promiscuous partisan, deploying the old Soviet trick of latching onto local grievances and posing as dissent.

To that end, it exploits domestic political controversies and injustices (real and confected) to foster anger, division and mistrust of government, authorities and fellow citizens. It glides seamlessly from railing against austerity and Iraq to poking wounds over refugees and Brussels high-handedness. The guest list veers from the far-Left to the alt-Right and every flavour of conspiracy theorist imaginable.

The object is to place sneering air quotes around the facts and promote distrust and disunity. The threat any domestic figure poses to the political harmony or territorial integrity of the UK can be gauged by the frequency of their appearances.

RT is not a news channel but an arm of Russian foreign policy and it should not be afforded the same protections as the legitimate journalism it makes a mockery of. There is a compelling case for banishing RT from the airwaves. Russia should be allowed to poison neither our people nor our minds.

There is a precedent for such action. In 2012, Ofcom revoked the broadcast licence of Press TV, an Iranian outfit that operates in much the same manner. The regulator ruled against the Tehran agitprop station after it refused to pay a £100,000 fine for airing an ‘interview’ with Newsweek journalist Maziar Bahari. Bahari had been seized by Iranian authorities while covering the 2009 elections and was threatened with execution if he did not read from a scripted confession of Western media villainy.

At the time, I thought this a mistake. I was young and stupid and going through a dogmatic libertarian phase for which Ayn Rand has much to answer. The state should not be in the business of putting even the most obnoxious paranoia-peddler out of business. Better to let the public see anti-Western propaganda for what it was. We would win because liberal values were objectively superior.

This was the hubris of youth and misplaced idealism. Liberalism is not a polo match; we are under no obligation to show good sportsmanship to our enemies. If we do, we may end up with a mallet to the head.

With this in mind, the UK should adopt a policy of active intolerance towards Russian propaganda networks like RT and its fellow traveller Sputnik. In the case of RT, the preferable outcome is licence withdrawal but there are other measures worth considering, such as requiring UK-based Kremlin media shills to register as agents of the Russian state and levying a surtax on earnings derived from employment or freelance work for RT or Sputnik, including those useful idiots who take a fee for appearing as pundits.

Propaganda also works both ways. Just as authoritarian states can use it to undermine free counties, we can disseminate content unhelpful to the Kremlin and its allies. Britain should recapture the spirit of Radio Free Europe with a populist Russian-language news outlet that gives a voice to the domestic opposition, exposes government corruption and, perhaps most importantly of all, noisily satirises Putin’s regime and Moscow’s neo-nomenklatura.

Boris Yeltsin was fond of an old Russian saying, klin klinom vyshibayut, which finds its closest English parallel in the idiom, ‘fight fire with fire’. As this new Cold War heats up, we should adopt it as our motto.

 Originally published in the Catholic Herald

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.